torsdag 31 maj 2012

Katastroftröjan

Idag är det sommarfest på sonens dagis och jag tyckte att det passade bra att få ändan ur vagnen och sy en ny t-shirt till sonen. Eftersom att sonen älskar vägskyltar så kändes självklart att köpa en bit av Strömmings trafikmärken. Sonen fick titta innan jag beställde och jodå, han ville ha alla tre färgställningar...dock beställde jag bara den svarta.
När tyget kom så ville han inte alls ha en tröja utan ville klippa ut alla skyltar så att han kunde leka med dem. Jag försökte säga att det skulle räcka till båda sakerna men nje...helst ville han bara klippa ut skyltar.
Jag tyckte det förslaget kändes hårt mot plånboken och väldigt synd på ett så fint tyg....

Eftersom jag anser att det är jag som bestämmer här hemma så klippte jag förstås ut en tröja av tyget ;)
Den syddes ihop och sonen provade den innan jag kantat halsringning och ärmar...betyget blev okej, men resten av bitarna skulle han iallafall göra skyltar av berättade han bestämt. Och det var ju en helt okej önskan...
Igår förmiddag syddes tröjan klart och eftersom jag var borta när sonen somnade igår kväll så lade jag in den färdiga tröjan och ett par matchande byxor när hade somnat.
vaknade vi imorse klockan 05.15 av gråt och skrik från sonens rum...den morgonpigga grabben hade då vaknat och fått se klädhögen och var mycket, mycket upprörd över att jag klippt ut en tröja i "hans" skylttyg...och ha skulle då minsann icke ha denna fula tröja på dig...och inte byxorna heller!!
Han tog istället på sig dessa velourbyxor och en mindre snygg röd och gul tröja med en dumper (marknadtröja ni vet)...

efter mycket övertalning så bytte han iallafall byxor till de jag tänkt...
men tröjan ligger kvar här hemma!!


Nåja, min 5-åring har en förmåga att ändra sig så den kommer säkert att användas en annan dag...

Material: Trafikmärken från Strömming, röd bomullstrikå från Ohlssons.

Mönster: Eget

Bra: Att tyget är riktigt snyggt och att tråden räckte när jag kantade.

Dålig: Ja, det kanske redan har framgått :) Men även att trycket inte är rakt, jag valde att göra tröjan trådrak, men det ser inte så roligt ut i nederkant då skyltarna inte hamnar på en rak linje.


Tråden räckte så jag slapp spola!! :D

7 kommentarer:

  1. ja barn kan verkligen vara roliga...! Hoppas att han vill ha tröjan framöver, för den är jättefin!

    SvaraRadera
  2. Han ändras sig nog snart, det som de vägrar ha på sig ena dagen blir en favorit nästa dag.... snygg tröja!

    SvaraRadera
  3. Haha, han skulle klippa ut skyltarna!! Ja, då förstår man ju logiken i att du förstörde hans tyg med att sy en tröja :-) men det är liiite för dyrt att ha som klipptyg. Tröjan var supersnygg, så han ångrar sig nog när han fått klippa i restbitarna...

    SvaraRadera
  4. Vilket läckert tyg!! Ja, barn ser inte alltid på saker och ting som vi vuxna...när han väl ändrar inställning till tröjan så blir han fin som fräs :))

    SvaraRadera
  5. Ser jättefin ut - det kommer han tycka med...när han sansat sig... ;) trist när trycken inte är raka, jag blir galen ibland!

    SvaraRadera
  6. Han kommer säkert ändra sig. Hur som så är tröjan jättesnygg!

    SvaraRadera
  7. När jag läste förväntade jag mig nästan att han skulle ha klippt sönder tröjan men det var ju för väl att han inte gjort det iallafall:) Barn kan vara bestämda ibland! Min 4 1/2 åring har beställt gröna och gula trafikmärken, hoppas han inte har samma plan som din son... Irriterande med sneda tryck, tycker tyvärr ofta att de är de numera el så är det något som går snett i när man tvättar...

    SvaraRadera