onsdag 12 oktober 2011

Byxor till grabben

5-åriga grabben vill bara ha mjuka byxor, helst velour "-För de är så mjuka när jag kryper på knäna" Så till 4-årskalaset vi var på i helgen så försökte vi få till ett par byxor som var mjuka (sonens krav) och lite snyggare (mitt krav).
Det blev ett par i mycket tunt jeansliknande tyg, jag är inte helt säker på hur chambrey känns igen men för mig är det något liknande sånt :) Vet ni "kraven" för att det ska benämnas som chambrey?
För att ta detta med nya kvalitéer varligt så gjorde jag inga stickningar och grejs alls utan sydde bara fast ett Blixten märke, för det var ett måste (inte enligt mig). 
Sydde efter mitt vanliga byxmönster som jag vet sitter bra.

Byxorna blev godkända och jag hoppas att de kommer att användas igen, och nästa gång kanske jag kan våga sy lite mer detaljer för snygghetens skull...

Material: Tunt jeanslikande tyg, chambrey? från lokala tygaffären.

Mönster: Mitt vanliga byxmönster, ursprungligen från Burda men det var innan ett antal ändringar..

Bra: Att sonen och jag godkände dem. Samt att jag hann sy de innan kalaset, byxorna var klara säkert 30min innan vi skulle iväg...ni känner igen er det vet jag ;)

Dåligt: Att jag inte vågade sy några stickningar, det är bra mycket snyggare. Att tyget är så tunt att det blir kallt att ha nu när hösten slagit till. Men under overall är det kanonskönt.


Ja, grabben är på denna bild med :)

2 kommentarer:

  1. Jättefina byxor! Förståndig grabb som låter låter komforten gå före utseendet. Där har vi kvinnor mycket att lära.
    Chambrey är ett vävt tyg där varpen är enfärgad kulört och väften alltid vit.
    Har aldrig hört att den kan vara stickad trikå, men det går säkert få fram liknande effekt i trikå också.

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt svar!
    Nu förstår jag bättre vad en Cambrey är. Det jag sytt i är ett stumt tyg och ingen trikå. Kan det vara i vilket material (ex polyster) som helst?
    Ska kika på tyget lite mer noggrant senare.

    SvaraRadera